poniedziałek, 30 maja 2022

Historia Chumbawaby. "I Get Knocked Down"

Chumbawamba jeden z najważniejszych zespołów w moim życiu w latach 90. Muzyka i teksty, które robiły niesamowite wrażenie. Później niespodziewany odjazd w kierunku komercji, zaskakujący młodego punka. Od anarchii do showbusinessu. Ale dalej z dobrymi tekstami. O tym dlaczego tak się stało opowiada film "I Get Knocked Down" (Wielka Brytania 2021), który wyświetlany był podczas Millennium Docs Against Gravity.

Kiedy usłyszałem pierwszą płytę Chumbawamby, kapeli która powstała w latach 80. w Leeds, zrobiła ona na mnie niesamowite wrażenie.

I kilka kolejnych także, mój zespół Fate kiedyś dostał propozycję zagrania w Chumbawambą w Krakowie i to był wówczas jeden z najszczęśliwszych dni w moim życiu.

Aż przyszła płyta "Tubthumper" z utworem "Tubhtumping", który stał się światowym hitem. Były wokalista Chumbawamby Dunstan Bruce po latach zastanawia się dlaczego doszło do takiego radykalnego kroku, który zmienił zdecydowanie życie muzyków tej kapeli. Skłoty zamienili w wielkie hale koncertowe. Tym samym ich przekaz lewicowy trafiał do innego grona ludzi. Dla przekazu to bardzo dobrze, ale zmiana rodzaju muzyki spowodowała, że ja sam z mniejszą pasją już słuchałem kolejnych płyt tej kapeli. 

Twórcy filmu - wspomniany już wcześniej Dunstan Bruce i Sophie Robinson wykorzystali mnóstwo filmów i zdjęć archiwalnych, między innymi możemy zobaczyć jak Danbert Nobacon, rzucił wiadro z wodą w brytyjskiego wicepremiera Johna Prescotta na oficjalnej gali wręczenia nagród muzycznych. Mamy też zapis spotkania Dunstana z Penny Rimbaudem, perkusistą legendarnego zespołu anarchopunkowego Crass, który mówi, że akcja Danberta z Prescottem zdecydowanie rozgrzeszają romans Chumbawamby z showbusinessem. 

Obecnie Dunstan gra w kapeli Interrbang, którą także Wam polecam!

Naprawdę oglądałem ze wzruszeniem przypominając sobie dawne czasy, po seansie było jeszcze spotkanie z Dunstanem, prowadzone przez Mirka Makena Dzięciołowskiego ale musiałem już pędzić na metro, aby zdążyć na ostatni autobus jadący do mojej wioski 8-) 

Zdecydowanie Wam ten film polecam. Możecie zobaczyć go na stronie Millennium Docs Against Gravity.

 

Moja ocena: 8/10


 

Brak komentarzy:

Szukaj na tym blogu

Archiwum bloga