piątek, 15 stycznia 2021

Kultowe horrory: Egzorcysta

Egzorcysta (The Exorcist USA 1973) to pozycja absolutnie obowiązkowa. Ten film powinni znać wszyscy fani kina grozy, ale też kina w ogóle. Oglądając ten obraz sprzed 47 lat do dziś ma się ciary, a fabuła wciąga do samego końca. Powiem banalnie - zapiera dech!

Egzorcystę Williama Friedkina (Strefa mroku, Szaleństwo, Opowieści z krypty, Strażnik, Robak, The Devil and the Father Amorth) po tym, jak obejrzałem dokument o kręceniu tego kultowego horroru - Leap of Faith (czytaj recenzję). Świetnie powiada on o kulisach powstania tego filmu, oraz przytacza wiele, nieznanych mi wcześniej anegdot.

A jak już nasłuchałem się tych fascynujących opowieści to postanowiłem obejrzeć po raz kolejny i sam film. Nic się nie zestarzał. Znów opowieść o opętaniu 12-letniej Regan (Linda Blair - Krzyk, Piekielna noc, Egzorcysta 2, Egzorcysta 2 i 1/2, Producenci potworów, Odmrożeńcy, Czarna magia, Obcy w naszym domu) robi niesamowite wrażenie. Znów trzymamy kciuki za księży: ojca Merrina (Max von Sydow - Egzorcysta 2, Flash Gordon, Conan Barbarzyńca, Diuna, Sprzedawcy śmierci, Raport Mniejszości, Salomon Kane ) i ojca Damiena Karrasa (Jason Miller - Trans, Egzorcysta 3, Wampir, Potwór Hendersona). 

Scenariusz do filmu napisał William Peter Blatty (Egzorcysta, Egzorcysta 2, Egzorcysta 3), autor książki pod tym samym tytułem, którą zresztą ostatnio miałem okazję znowu sobie kupić. Blatty chciał zagrać w filmie, nawet za darmo, ale reżyser się nie zgodzi. Co nie zmienia faktu, że książka i scenariusz są świetne. Więcej nie będę się rozpisywał, bo o tym filmie chyba wiadomo wszystko, a ci co nie wiedzą, powinni natychmiast to nadrobić i obejrzeć film!



Brak komentarzy:

Szukaj na tym blogu

Archiwum bloga